46è
FESTIVAL INTERNACIONAL DE
CINEMA FANTÀSTIC DE CATALUNYA
Avui dissabte, 19 d’octubre de
2013, he tornat a assistir amb els meus companys de fatigues (aquest any s’ha
apuntat un amic més, fan del fantàstic i del terror) al festival cinematogràfic
més important de casa nostra.
Hem gaudit d’un dia magnífic, amb
sol, bona temperatura –hi havia banyistes i tot˗ i, com no podia ser d’una altra
manera, bon menjar i beure. Després de passar per les paradetes de marxandatge
de rigor, ens hem entaulat i hem fet petar la xerrada, tot comentant les
expectatives que ens creaven les dues pel·lícules que hem seleccionat aquest
any i també rememorant edicions passades.
Satisfets gastronòmicament, hem
enfilat cap al cinema Retiro per veure el primer film: es tractava ni més ni menys
que de The Congress, una fantasia
al·lucinògena de ciència-ficció del director israelià Ari Folman. Coproducció
d’Israel, Alemanya, Polònia, Luxemburg, França i Bèlgica, basada en una
novel·la d’Stanislaw Lem.
Lenta en el seu desenvolupament,
la cinta consta de dues parts, una amb actors de carn i ossos, amb participació
de Harvey Keitel, i una segona d’animació de dibuixos tipus cartoon, amb
diverses picades d’ullet a personatges cèlebres del món de l’espectacle. El
director pretén fer una reflexió sobre el nou món virtual, al qual ens hi veiem
abocats, tot portant-ho a l’expressió extrema mitjançant l’aparició d’una
realitat paral·lela al millor estil Matrix.
Rere l’excusa del lliure albir, aquesta
distòpia ens duu a l’autoengany de l’ésser humà en la seva recerca de la felicitat,
a través dels ulls d’una mare amb un fill molt malalt i que vol el millor per a
ell com a principal objectiu. Interessant plantejament, amb una estètica
atractiva, però amb alguns alts i baixos del guió i algun passatge escurçable
(dura 120 minuts). No serà la sensació del festival, però podria endur-se algun
guardó per la seva aposta original.
Immediatament després de finalitzar, hem sortit
ràpidament per a tornar a fer la cua del mateix cinema. La segona i última pel·lícula
del dia era The Machine. Amb
presentació a càrrec del director Caradog James, el productor John Giwa-Arnu i
l’actriu secundària Pooneh Hajimohammadi.
Revisió de la temàtica del robot amb sentiments, el film es mou en un futur relativament proper i immers en una guerra freda entre Anglaterra i la Xina. Tot volent crear un soldat cibernètic invencible, els militars proporcionen recursos al científic protagonista per allò que busca realment, salvar la vida i recuperar la seva filla d’una greu malaltia neurològica (coincidència d’ambdues pel·lícules!).
Amb molts tics de Jo, robot, fins i tot el nom de la machine, AVA, té connotacions
conegudes –recordem l’Eva de Maíllo- on també hom fa referència a la confusió d’ambdós noms.
Pel·lícula independent, ben resolta amb pocs
recursos, efectes especials molt correctes, bon ritme narratiu i
interpretacions creïbles. Amb dosis adients d’acció, sang i morts en el tram
final, podem concloure que es tracta d’un producte d’agradable visionat que ens
ha fet passar una bona estona.
I fins aquí la meva crònica del festival
d’enguany. El proper, més i millor!
Elies Villalonga, El racó de l’Anna, Sitges
1 comentari:
Molt bé, Elliot, com sempre.
Petons,
IO
Publica un comentari a l'entrada